اگر لامپهای کم مصرف بشکند، فوری بمدت حداقل 15 دقیقه اتاق را ترک کنید

در این لامپها از جیوه استفاده میشود که سمی میباشد و به همین دلیل باید در مورد استفاده از آن دقت عمل داشته باشید. بنا به گزارش بی بی سی در سال 2008 خطر موقعی حاد میشود که چند تا لامپ در یک محیط بسته و بدون تهویه همزمان بشکنند. جیوه ماده ایی است که در مغز جمع میشود و میزان بالای آن خطرات سلامتی به همراه خواهد داشت. اگر فردی یکبار در معرض جیوه قرار گرفته است باید سعی کند که دیگر تکرار نشود زیرا این میتواند باعث شروع بیماریها باشد.

حال چه باید کرد؟ بعد از شکستن لامپ بلافاصله اتاق را برای مدت حداقل 15 دقیقه ترک کنید و به دیگران هم هشدار بدهید

برای تمیز کردن از جارو برقی استفاده نکنید تا میزان سرایت جیوه به اتاقهای دیگر کم شود.

این لینک خبر سایت بی بی سی در همین مورد میباشد:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7172662.stm

هنگام جمع آوری از دستکش استفاده کنید و محتویات را در یک پلاستبک بریزید و سر آن را خوب ببندید. از انجاییکه جیوه سمی است باید بسته را به جایی برد که قابلیت از بین بردن صحیح آن وچود دارد. از آنجاییکه در حال حاضر در ایران مرکزی برای تحویل گرفتن اینگونه مواد سمی وجود ندارد, باید خودتان این مسولیت را بپذیرید و کاری کنید که بسته بصورت امنی به محل جمع آوری زباله در خارچ از شهر انتقال پیدا کند و از محیط مسکونی دور شود. این را هم فراموش نکنید که رفتگران زحمتکش را از خطراتی که با آن مواجه هستند آشنا کنید و این را وظیفه انسانی خود بدانید که دیگری قربانی حادثه ایی که برای شما پیش آمده است نشود. ما باید از مسولین کشورمان بخواهیم که مراکز ایمنی جهت جمع آوری مواد سمی را هر چه زودتر بوجود بیاورند. در کشور کوچکی مانند اتریش این مراکز به تعداد زیادی وجود دارد و حتی درسطح روستا ها بیش از دو دهه است که مشغول به فعالیت هستند. این مراکز سالیانه جدول زمان بندی شده ایی را به درب خانه ها میفرستند و مشخص میکنند در چه تاریخ هایی کدامیک از مواد مشکل دار را جمع آوری میکنند. و مردم هم در همان ایام زباله های مشکل دار را به آن مراکز میبرند.

آن مراکز با واحدهای صنعتی که کارشان از بین بردن زباله های مشکل دار است در تماسند و هماهنگی های لازم جهت انتقال آن ها را  میدهند. به همین دلیل یک چدول زمان بندی شده برای سرعت بخشیدن در کار تهیه میشود و به اطلاع عموم میرسانند. 

در ضمن از جیوه در لامپهای نئون هم استفاده میشود و با این لامپها نیز باید مانند بالا عمل کرد.

مواد سمی دیگری  وجود دارد که در هر منزلی یافت میشود و آنها نیز باید در مراکز ایمن جمع آوری و نابود شوند از جمله اینها هستند:

انواع باطریها که دوربرمان زیاد است از باطری ساعت که به مچمان بسته ایم تا باطری چراغ قوه و باطری ماشین

یخچال و کولر که با گاز کار میکنند,

بعضی از قطعات کامپیوتر ها و دستگاه ها ی چاپ و دیگر وسایل الکترونیکی, اکثر این وسایل الکترونیکی از باطری های کوچک و قطعاتی استفاده میکنند که سمی هستند 

طبق گزارش بی بی سی دولت انگلیس قصد دارد از سال 2011 به بعد لامپهای معمولی را از رده خارج کند و لامپهای کم مصرف جایگزین آنها خواهند شد تا میزان آلودگی ناشی از گاز های مونو اکسید کربن را به میزان سالیانه 5 میلیون تن کاهش دهند.  

این متن را برای تمام کسانی که به آنها علاقه مندین و سلامتی آنها برای شما مهم است بفرستید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد